Werk je in het onderwijs? Dan weet je dat er veel van je gevraagd wordt. Onderwijs is gejaagd en veeleisend. Dat vraagt om zelf stevig te blijven staan. Veel leraren voelen zich zeer betrokken maar hun idealen en waarden staan onder druk. Lukt het jou om betrokken en krachtig in je werk te blijven staan? Of ben je aan het overleven en trek je je terug?

 

Eén op de vijf leerkrachten heeft burn-out klachten!

 

Veel mensen die ik coach komen uit het onderwijs.  ‘Je geeft les vanuit wie je bent’…  maar in veel werksituaties gaat het helemaal niet zo vaak over jezelf.  De communicatie gaat vooral over de inhoud van het werk en minder over persoonlijke ervaringen en wat jou beweegt.

Het lukt niet iedere leerkracht om goed voor zichzelf te zorgen, energiek en gemotiveerd te blijven. Alleen gericht zijn op het werk en geen zorg hebben voor jezelf en voor elkaar, doet je mens-zijn geen recht. Dit vraagt zelf-aandacht, juist in een omgeving waarin het om de menswording van anderen gaat. Persoonlijk meesterschap betekent je eigen innerlijk evenwicht net zo belangrijk vinden als je roeping. Disbalans is een signaal om de dingen anders te gaan doen.

 

Chronische stress reductie

Als coach ben ik gespecialiseerd in stressreductie. Daarmee ondersteun ik je om je vitaliteit en werkplezier weer terug te krijgen. Je gaat ontdekken hoe je beter grip op stressvolle situaties kunt krijgen en luistert beter naar jezelf waardoor je keuzes maakt die bij je passen. Als jij helemaal jezelf kunt zijn, kun je weer open staan voor anderen.

Wanneer het werk boven je hoofd groeit en je  gestresst of burn-out raakt is het belangrijk dat je dit open kunt bespreken met je leidinggevende. Soms is dat lastig en spelen verschillende belangen of communicatieproblemen een rol. Daar kan ik bij helpen en in een driegesprek een open sfeer scheppen zodat de oorzaken en wat nodig is vanuit ieders visie besproken kunnen worden.

 

Mag in jouw team ‘het gedoe’ op tafel komen?

 

Dialoogbegeleiding

Openheid en goede communicatie voorkomt spanningen en conflicten in het team. Voor teams en groepen faciliteer ik graag de dialoog, een gesprek waarbij op tafel komt waar het werkelijk over moet gaan. Op deze manier werk je aan open communicatie, verder kijken dan de eigen waarheid en wederzijds begrip. Zo laat je denkruimte vrij om er voor de leerlingen en anderen te kunnen zijn.

  • In het kader van teamontwikkeling, identiteitsdagen, professionalisering of veranderingsprocessen.
  • Met klassen wanneer het klassenklimaat voor spanning en onveiligheid zorgt.


Vergeet je huiswerk niet!

Kijk gerust even rond op mijn site. En vraag in elk geval mijn gratis E-book even aan.  Als je die nuttig vindt, kan ik vast meer voor je doen.

Bel of mail mij voor meer informatie