Coaching

Dia1 ‘Ik wilde steviger en overtuigender worden in mijn werk en niet meer een richting ingedrukt worden waarin ik niet terecht wil komen. Door de coaching kwam ik er achter dat ik een verkeerd beeld nastreefde waardoor ik mijn eigen ‘ik’ uit het oog verloor. Nu heb ik mijzelf weer gevonden en ben gegroeid, ik ben zelfverzekerder geworden. Ik hoef niet meer een bepaald beeld na te streven, ik mag mijzelf zijn. Ik weet hoe ik mijn eigenschappen moet inzetten en dat ik floreer op mijn goede punten. Ik ga lastige situaties niet meer uit de weg en ben niet meer afhankelijk van een ‘aai over de bol’ van een ander. Ik ben beter in mijn werk geworden omdat ik bij mijzelf kan blijven. Ik heb weer zin om aan de slag te gaan en ben weer blij met mijzelf!’
Floortje (stafmedewerker)

Dia1 ‘Op mijn werk was een cultuur van hard werken en de lieve vrede bewaren. Ik nam mijn negatieve gevoelens en onvrede over de niet goed lopende onderlinge communicatie mee naar huis……Ik heb meer inzicht gekregen en een begin kunnen maken met open en helder communiceren en bespreken wat er toe doet. En ik heb zeker meer inzicht in de aspecten waardoor ik de werkdruk als stressvol ging ervaren.’
Lia (praktijkondersteuner)

Coaching & Burn-out

Dia1‘Tijdens mijn burn-out zag ik het niet meer zitten. Ik was en bleef moe, wist niet of ik ooit weer helemaal hersteld kon zijn en wilde de dingen kunnen loslaten zodat ze niet meer dag en nacht door mijn hoofd spookten en me in de ban hielden. Ook zocht ik de moed en durf om assertiever te zijn…. Ik voel me nu sterker, heb de moed om grenzen aan te geven en mijn energie te verdelen. zit ik beter in mijn vel. Frustratie krop ik niet meer op.’
Dorothea (groepsleerkracht)

Dia1‘Door de werkdruk en de spannende ontwikkelingen had ik de nodige uitdagingen in het vinden van balans tussen werk en privé. Of eigenlijk nam ik mijn werk mee naar huis, waardoor ik niet goed tot rust kwam. Omdat dit een tijd aanhield gingen zowel werk als privé er onder lijden……ik ben gaan inzien dat ik een eigen rol heb in elke situatie en dat ik dus in staat ben deze te veranderen. Het resultaat nu is dat ik lekker in mijn vel zit, beter weet waar mijn grenzen liggen en prettiger ben voor mijn omgeving, dus ook thuis…..’
Niek (senior manager)

Dia1Deze periode heeft ook heel veel goeds gebracht. Ik weet nu wat stress is en wat dat met mijn lichaam doet, maar ook dat je eigen houding en gedragspatronen kunnen bijdragen aan je niet goed voelen en dat die ook burn-out klachten kunnen veroorzaken. Ik heb veel geleerd waar ik wat mee kan om staande te blijven. Ik heb geleerd hoe belangrijk het is om goed met anderen te communiceren en niet alles zelf op te willen lossen. Het is heel belangrijk om dingen uit te spreken. Daar word ik letterlijk lichter van, dat is bevrijdend.
Monique (groepsleerkracht)

Dia1‘Ik was moe, had geen energie, was uit mijn evenwicht en overprikkeld Ik wilde mijn eigen grenzen leren kennen en deze ook beter leren stellen. Daarom zocht ik coaching. Els is een ‘down to earth’ persoon die met een persoonlijke benadering als coach, ongekende krachten uit een persoon naar boven weet te halen. Dat doet zij op een bijzondere manier door te werken met praktische stappen. Het heeft er onder andere voor gezorgd dat ik “mijn innerlijke kracht” heb versterkt en deze nog steeds verder ontwikkel.’
Tina (HBO docent)

Onderwijs: open communicatie & Dialoog

Dia1De klas had een moeizame start vorig jaar en de sfeer werd in mijn beleving steeds slechter. Collega’s vonden eigenlijk allemaal dat er niet goed viel te werken met deze klas. Ze werden als initiatiefloos, zwijgzaam of verbaal agressief ervaren. Ik mocht mentor van het spul zijn en dacht: deze groep heeft nog anderhalf jaar voor de boeg. daar gaan we wat aan doen.

Ik heb in de beide sessies van de dialoog ervaren dat alle studenten uiteindelijk hun zegje hebben gedaan. Uiteindelijk heeft iedereen zich uitgesproken. De klas is blij dat er meer duidelijkheid is. De onderlinge strijd is wel opgelost zo lijkt het. Ze vinden dat je eerlijk kunt en moet zijn. Ik denk dat de verbaal assertieve/agressieve leerlingen voorzichtiger zijn in hun uitspraken en dat ze beter worden begrepen. Ook de rustiger mensen zeggen nu wat in een klassengesprek.
Nienke (studieloopbaanbegeleider)

Dia1Oogopenend, je komt achter de mening van andere personen en kunt er dus aan werken. De klas kan en wil wel luisteren naar elkaar. En nu hopen dat het zo blijft!!
(leerling ROC)

Dia1‘Het belangrijkste van de dag vond ik, is dat er naar elkaar geluisterd is.
De methode die je ervoor gebruikte was dan ook een hele goeie.
Degene die de steen had mocht aan het woord zijn en de anderen moesten stil zijn.
Dit dwong ook een stuk respect af naar elkaar. En er was moed voor nodig voor een aantal mensen om het woord te nemen. Geen geklaag, geen gemopper maar duidelijk verwoorde feedback! En daar kun je wat mee. Dat is positief en opbouwend. De kracht is dat je je niet aangevallen voelt en dus niet hoeft te verdedigen’
Henk-Jan (opleidingsfunctionaris)

Dia1‘Het gebruik van de talking- stick legt ieders pijnpunten op tafel. Met name vond ik dat iedereen daar op mag reageren net zo lang tot alles is gezegd. Dan pas kun je samen verder.’
Yvette (coördinator)

Dia1‘ Door de verhalen krijg je respect voor elkaar. Iedereen die vertelt durft zich kwetsbaar op te stellen’
Sandra (leerling ROC)

Dia1‘Op deze manier kan er goed naar elkaar geluisterd worden en dat dat ook gebeurt’
Henk (leerling ROC)