Top 10 Stress-signalen

man-65049_640Aan een burn-out gaan al een tijdje wisselende stress-signalen vooraf. Daar geef je liever niet aan toe. Je ontwikkelt een levenswijze die steeds meer ongezond wordt. Daar wen je aan en wilt niet snel opgeven.

Ondertussen raakt wel je energiereserve op, je pleegt roofbouw en er ontstaat chronische stress. Je komt moeilijk tot rust en je bent niet meer in staat om te ontspannen. Je hebt een herstelprobleem. Tot het lichaam je dwingt te stoppen of je geestelijk vastgelopen bent. Je voelt je letterlijk ‘opgebrand’.

Stress is een complex probleem waarbij de hersenen, het autonome zenuwstelsel en het hormoonstelsel betrokken zijn. En alsof het allemaal nog niet ingewikkeld genoeg is spelen veel persoonlijke factoren eveneens een rol. Al deze elementen uiten zich in een scala van symptomen. Wat probeert jouw lichaam je te vertellen?

Stress-signalen

  1. Moe, geen zin, futloos. Je hebt geen energie en je hebt geen zin meer in dingen die je normaal leuk vindt. Na je werk kom je tot niets. Van een normaal portie rust knap je niet meer op.
  2. Doorgaan. Je kunt niet meer stoppen, je hebt de neiging om maar door te blijven werken. Je kunt je niet ontspannen.
  3. Slaapproblemen. Je slaapt slecht in, slaapt niet goed door, of je bent ’s morgens al heel vroeg wakker. Je rust onvoldoende uit.
  4. Snel geïrriteerd. Je hebt een kort lontje, bent sneller aangebrand en krijgt eerder ruzie. Je blijft voortdurend op scherp staan en bent extra alert.
  5. Piekeren. Je kunt dingen niet loslaten.
  6. Emotioneel. Je bent sneller emotioneel. Je incasseringsvermogen is op. Je bent somberder, onzekerder of angstiger dan normaal.
  7. Je hoofd is vol, je kunt je moeilijk concentreren. Je hebt moeite met plannen en organiseren. Je vergeet dingen en maakt meer fouten. Je raakt de controle kwijt.
  8. Gespannen spieren. Je hebt spierpijn, pijn in de rug, nek of in de schouders.
  9. Je weerstand neemt af, dus pak je sneller een verkoudheid of griepje mee.
  10. Lichamelijke klachten als verhoogde bloeddruk, benauwdheid, hyperventilatie, darm-en spijsverteringsklachten, trillen of extreem transpireren

 

Herken je meerdere signalen?  

Heb je hulp nodig en wil je duurzaam van je stressklachten afkomen? Lees hier meer over  coaching bij burn-out. Of neem vrijblijvend contact met mij op.



Reacties zijn gesloten.